Jak se zdokonalit v triatlonu? Načerpejte zkušenosti od Ironmana Petra Vabrouška

Nejen horské kolo či běžecké maratony, ale v poslední době také triatlon prožívá v České republice boom popularity. Tato sportovní disciplína, kombinující plavání, kolo a běh na různě dlouhých distancích, si nachází stále více příznivců. Její rostoucí oblibě nahrávají i nově vznikající závody, zejména na kratší vzdálenosti a vhodné pro širokou veřejnost, ve Zlínském kraji reprezentované například stále populárnějším Valachy Manem.

Také hledáte nové výzvy a chtěli byste zkusit triatlon? Nebo jste mu již propadli a rádi byste se zdokonalili, posunuli své možnosti či načerpali užitečné informace o tréninku, přípravě na závody či výživě? Načerpejte zkušenosti od sportovce z nejpovolanějších – od Petra Vabrouška, nejlepšího českého triatleta na dlouhých distancích, který má na svém kontě řadu úspěchů nejen ve světových závodech Ironman, ale i dalších sportovních událostech.

 

NÁŠ TIP: Hledáte nové výzvy a rádi byste vyzkoušeli triatlon? Přihlaste se na Triatlonový kemp s Ironmanem Petrem Vabrouškem, který se koná 11. - 14. 7. 2019 ve Velkých Karlovicích. Více informací.

 

Jsou pro každého, kdo chce s triatlonem začít nebo se v něm zlepšit. Nemáme žádné “vstupní požadavky” na výkonnost. Zúčastnit se může každý, koho tento sport zajímá. Stačí si sbalit horské kolo, přilbu, plavky, brýle, neopren, maratonky a nějaké to oblečení a vyrazit, ideálně si také může předem promyslet své největší rezervy, ať na nich můžeme cíleně zapracovat. 

Kemp ve Velkých Karlovicích se bude konat 11.-14. července 2019, tři týdny před Valachy manem. Začínajícího triatlonistu při něm především ušetříme spousty chyb, kterých by se pravděpodobně ve svých začátcích nevyvaroval. Pomůžeme mu najít správnou cestu a poradíme ve všech oblastech od tréninku přes vybavení, stravování, regeneraci… Ti zkušenější pak mohou objevit nové formy tréninku, zjistit více o všem, co je zajímá a kde cítí rezervy. Všichni společně také pár dní v prvotřídním prostředí kvalitně potrénujeme podle individuální výkonnosti. Zázemí Spa hotelu Lanterna poskytuje skvělou regeneraci, stravování i prostředí pro venkovní trénink.

První triatlon jsem jel ještě za totality v roce 1989 a triatlon tehdy opravdu nebyl mainstreamový sport… Vše jsem se učil metodou pokus-omyl a těch omylů bylo bohužel příliš mnoho. Nebyla literatura, trenéři ani podobné kempy. Osobně jsem těžil ze síly a fyzičky nabité deseti lety závodního veslování, ale všechny triatlonové disciplíny pro mě byly nové.

Snažím se trénovat denně dvě disciplíny, takže za týden stihnu zhruba 4x plavání, 4x kolo, 4x běh a 2x posilovnu. Trénuji o dost méně, než bych jako Ironman měl, a tak úplně volné dny zařazuji, jen když to vyžadují rodinné akce nebo cestování na závody. Ideální jsou pro mě tréninkové triatlony. To mám vše v jednom dni za sebou a den před i poté bývá volnější.

Jak pro koho. Někdo je spíše tréninkový typ a trénink samotný ho hodně baví a naplňuje. Na závod pak vyrazí jen občas a spíš je to pro něj spojeno se stresem. Já to mám naopak. Závody (i ty tréninkové, kde je mi téměř jedno, kolikátý v cíli budu, a spíše se snažím držet své plánované intenzity) mě vždy baví. Tréninků jsem za posledních třicet let absolvoval tolik, že už to s nimi určitě nepřeháním. Stále mě baví, ale tak v objemu do tří hodin denně...

Nejlépe přezouváním! Chce to co nejčastěji zkoušet i v tréninku. Obutí treter po plavání moc problém není a lze to po nácviku zvládnout i za jízdy na kole. Přezutí z treter do maratonek se dá zkoušet po každém cyklistickém tréninku a když už to uděláte, hned si přidejte pět až deset minut lehkého běhu

Po úspěšném maratonském a ultramaratonském tažení oběma póly jsem hledal další výzvu a Marathon Des Sables byl logickou volbou. Tak jako u pólů byla hlavní motivací nová výzva a možnost se na taková místa vůbec podívat. S kamarádem Danielem Palkem jsme se pro účast rozhodli hned po loňském maratonu na Severním pólu, tedy rok před startem.

Vše je hodně extrémní. Jídlo si neseme na celý týden na zádech v batohu společně s celým vybavením. Můj batoh měl na startu 11,5 kg, což v kombinaci s během v hlubokém písku a mými 78 kg nebyla vůbec sranda. Vodu dostávají všichni na příděl v množství zhruba 12 litrů na den. Já bych potřeboval na pití asi 15 litrů denně, takže jsem se postupně dostával do kritické dehydratace. Na osobní hygienu se tedy vodou moc neplýtvalo. Spánek v otevřeném berberském stanu na nafukovací minimatračce a při ranních teplotách kolem 5°C také za moc nestál. Závod je to (hlavně pro běžce přes 60 kg) opravdu extrémní.

Závody na Zlínsku jsou vždy první volbou. Jsem tady doma, ušetřím čas nutný na cestování a vždy rád podpořím místní organizátory.